SLOVO A ČIN – dokončení

Napsal Astroesoterickaspol.bloger.cz (») 26. 1. 2013 v kategorii Pedagogika, přečteno: 3216×
snimek-186be.jpg

 Jak zajistit shodu slov a činů? Motivovat svým osobitým postojem k tématu, o němž je řeč, získat si přátelství dětí do té míry, aby tak trochu nechtěly mně zklamat a aby plnily slovo vzhledem k sobě i ke kamarádům. Pokyny jim dávám formou přátelsky formulovaných na­bídek s diferenciovanou možnosti výběru úkolů ve stylu například: neudělali byste si doma někteří to..a jiní mohou zkusit to.., mohli bychom vypracovat také.., a kdo si netroufne, tak má tuto možnost..., .. . Na takovou domluvu všichni žáci včetně agresivních přistoupí, nepřipa­dají si totiž komandováni, ale cítí se jako moji přátelé a já tím ne­nápadně a polehoučku sleduji cíle mravní výchovy, aniž to oni vůbec zaregistrují.

 Zvláště v pubertě potřebují žáci přátelství. Vše autokratické těžce nesou a z duše odmítají, mnozí mají v tu dobu velké potíže s přijímáním názorů dospělých a naše dobře míněné rady jdou mimo ně, pokud se nám dosud nepodařilo navázat s nimi přátelství. Celkem otevřeně odmítají vnucování a sekýrování od nás dospělých, tak to v pubertě projevují. Cítí se nesvobodní a současně jsou nerozhodni. Chtějí náš respekt a současně nechtějí, co jim nabízíme. Měli bychom umět transformovat své myšlenky tak, aby si mysleli, že jsou to vlastně i jejich postoje a že se na základě nich sami rozhodují.

 Záleží na eristice, řečnickém umění, kterému se už dávno před našim letopočtem věnovaly tak známé osobnosti, jako Platon, Aristo­teles a mnozí jiní pedagogové a filosofové a nepovažovaly umění mluvy za zbytečné. Kdybych mohla ovlivnit předmětové zařazení v základních školách, určitě bych tam mimo gramatiku a literaturu vsunula umění vyjadřování, nebo něco na způsob bohatosti slovní zá­soby. Vždyť se zaposlouchejme třeba na autobusovém stanovišti, ko­lik slov v konverzaci lidé mezi sebou vyměňují. Úroveň je nic moc. V průběhu starověku se však mezi uživateli eristiky v praxi objevu­je jako vždy jiná skupina lidí, která ji zneužila, která způsobila, že proti této nauce se vynořily výhrady. Někteří její reprezentanti zvrhli eristiku v slovní hříčky, postrádající smysl. Zde jsem měla na mysli však řeč výstižnou, věcnou, odbornou, jazyk didaktický a přitažlivý, který může být bohatý, ale i nápaditý a působivý, který plyne prostorem přímo k žáku, naprosto nenásilně a naplňuje lehce jeho bytost.

 Mimo oba uvedené příklady mohou prakticky nastat i další, kte­rých naši žáci využívají záměrně, ale i nevědomky.

1) a 2) byly zmíněny.

3) Verbálně odmítne a v souhlase s tím nevykoná.

4) V souhlase se slovy udělá.

5) Neřekne nic, ale splní.

6) Mlčí a k činu ho nic nepřiměje.

/Mat.21;28-30, Kol.4;6/

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad
Facebook MySpace Google Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz Jagg.cz Vybrali.sme.sk Del.icio.us

Komentáře

Článek ještě nebyl okomentován.

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel jedenáct a pět