SLOVO A ČIN – dokončení

Napsal Astroesoterickaspol.bloger.cz (») 26. 1. 2013 v kategorii Pedagogika, přečteno: 3152×
snimek-186be.jpg

 Jak zajistit shodu slov a činů? Motivovat svým osobitým postojem k tématu, o němž je řeč, získat si přátelství dětí do té míry, aby tak trochu nechtěly mně zklamat a aby plnily slovo vzhledem k sobě i ke kamarádům. Pokyny jim dávám formou přátelsky formulovaných na­bídek s diferenciovanou možnosti výběru úkolů ve stylu například: neudělali byste si doma někteří to..a jiní mohou zkusit to.., mohli bychom vypracovat také.., a kdo si netroufne, tak má tuto možnost..., .. . Na takovou domluvu všichni žáci včetně agresivních přistoupí, nepřipa­dají si totiž komandováni, ale cítí se jako moji přátelé a já tím ne­nápadně a polehoučku sleduji cíle mravní výchovy, aniž to oni vůbec zaregistrují.

 Zvláště v pubertě potřebují žáci přátelství. Vše autokratické těžce nesou a z duše odmítají, mnozí mají v tu dobu velké potíže s přijímáním názorů dospělých a naše dobře míněné rady jdou mimo ně, pokud se nám dosud nepodařilo navázat s nimi přátelství. Celkem otevřeně odmítají vnucování a sekýrování od nás dospělých, tak to v pubertě projevují. Cítí se nesvobodní a současně jsou nerozhodni. Chtějí náš respekt a současně nechtějí, co jim nabízíme. Měli bychom umět transformovat své myšlenky tak, aby si mysleli, že jsou to vlastně i jejich postoje a že se na základě nich sami rozhodují.

 Záleží na eristice, řečnickém umění, kterému se už dávno před našim letopočtem věnovaly tak známé osobnosti, jako Platon, Aristo­teles a mnozí jiní pedagogové a filosofové a nepovažovaly umění mluvy za zbytečné. Kdybych mohla ovlivnit předmětové zařazení v základních školách, určitě bych tam mimo gramatiku a literaturu vsunula umění vyjadřování, nebo něco na způsob bohatosti slovní zá­soby. Vždyť se zaposlouchejme třeba na autobusovém stanovišti, ko­lik slov v konverzaci lidé mezi sebou vyměňují. Úroveň je nic moc. V průběhu starověku se však mezi uživateli eristiky v praxi objevu­je jako vždy jiná skupina lidí, která ji zneužila, která způsobila, že proti této nauce se vynořily výhrady. Někteří její reprezentanti zvrhli eristiku v slovní hříčky, postrádající smysl. Zde jsem měla na mysli však řeč výstižnou, věcnou, odbornou, jazyk didaktický a přitažlivý, který může být bohatý, ale i nápaditý a působivý, který plyne prostorem přímo k žáku, naprosto nenásilně a naplňuje lehce jeho bytost.

 Mimo oba uvedené příklady mohou prakticky nastat i další, kte­rých naši žáci využívají záměrně, ale i nevědomky.

1) a 2) byly zmíněny.

3) Verbálně odmítne a v souhlase s tím nevykoná.

4) V souhlase se slovy udělá.

5) Neřekne nic, ale splní.

6) Mlčí a k činu ho nic nepřiměje.

/Mat.21;28-30, Kol.4;6/

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad
Facebook MySpace Google Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz Jagg.cz Vybrali.sme.sk Del.icio.us

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
[*1*] [*2*] [*3*] [*4*] [*5*] [*6*] [*7*] [*8*] [*9*] [*10*] [*11*] [*12*] [*13*] [*14*] [*15*] [*16*] [*17*] [*18*] [*19*] [*20*] [*21*] [*22*] [*23*] [*24*] [*25*] [*26*] [*27*] [*28*] [*29*] [*30*] [*31*] [*32*] [*33*] [*34*] [*35*] [*36*] [*37*] [*38*] [*39*] [*40*] [*41*] [*42*] [*43*] [*44*] [*45*] [*46*] [*47*] [*48*] [*49*] [*50*]   [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel devět a jedna