Kdo mluvívá o svých přednostech, je směšný, kdo však o nich neví, je hlupák. Chesterfield
......................
Během intencionálního i mimointencionálního působení učitele se žáci vždy nacházejí v nějakém sociálním společenství se složitými lidskými vztahy. Jejich nerespektování vede k poruchám soužití v kolektivu. Každé individuum má přání nějak upoutat a prosadit své Já mezi ostatními egy. Při pozitivní sociální autopercepci je kolektiv kohezní, harmonický a kooperativní. Někteří jednotlivci opomíjející všechny mravní zásady pak mohou nadělat mnoho starostí.
a) Touha vyniknout, před vrstevníky a ostatními žáky zařízení, se projevuje různě a má různé následky. V žákovském kolektivu jsou vždy jednotlivci, kteří požívají přirozenou autoritu a obdiv. Své prvenství získali školní práci a svými hezkými vztahy k žákům i zaměstnancům školy, svými postoji k rodičům a všem hodnotám. Jsou ochotní, živí, kamarádští. V sociologickém průzkumu bývají takto většinou zařazeni i se zdůvodněním, proč právě oni. Děti to v anonymních anketách jasně vyjmenují. Ježíš vybízí učedníky, aby si sloužili navzájem. A žáci, kteří to právě tak dělají, jsou oblíbeni a jsou živým příkladem a výsledkem Ježíšových slov.
V posledních létech se lavinovitě šíří typy, které si vynucují autoritu nevybíravě a drsně, jsou hnáni touhou po moci a obdivu. Jejich hodnotová orientace není ani vzdáleně podobná křesťanské. Nemají ohled k lidem a neví co lidskost znamená. Jsou impulsivní, agresivní, nevypočitatelní, nebezpeční. Používají se svou mocenskou partou šikany na zastrašování i týraní a to kvůli udržení svého
"prvenství". Baží po egocentrických cílech, pokořují kolektiv, udržují ho v úzkosti, nedovolí prozrazení díky hrubým metodám, které násilník používá. Před učitelem se tváří pokrytecky a vrcholem je, když se tváří jako právě "ten" postižený. Nechávají si posluhovat, s ironií si vynucují obdiv za nic, kradou, pracují rafinovaně a intrikují. Provozují protispolečenský teror na dětech - spolužácích. . Zatím je těžké je stíhat, vyšetřování bývají nedůsledná, často bez postihu. Takové chování si dovolují právě v době docházky na ZŠ, kdy jsou tito dětští teroristé a prekriminální živly ještě mimo náš trestní zákon. Nebude-li se s tím i nadále téměř nic dělat, bude přibývat takových neformovatelných protispolečensky orientovaných vandalů. Ze zkušenosti mohu pravdivě konstatovat, že mimo domluvy a pozvání rodičů se už moc víc nedělá a trpně se očekávají v dané třídě letní prázdniny a u vyššího ročníku žákův odchod na jiné zařízení / v 15 letech/, aby si všichni odpočinuli.
Chtěla bych, abychom si uvědomili, jak důležitá je zde prevence, regulace vlivů, nutnost mravenčí práce, stálý kontakt, vysvětlování, rozhovory o všelidských hodnotách, citová motivace a modely hodné imitování, suplování nedostatečnosti nefunkční rodinné výchovy, odkud se většinou taková násilníci a sobci rekrutují. Důslednost kontroly prováděná učitelem, když jim uloží zvláštní úkol, je nutná. Protože bez kontroly je učitelova akce samoúčelná a k ničemu, delegování je aktivizujícími činnostmi, konstruování úspěchu v oblasti obsahové. Jako důležité se mi jeví vytrvalé koordinované vedení žáka v procesu vzdělávání i výchovy všemi školními i mimoškolními účastníky, kteří mají co říct při jeho výchově. A to v harmonickém souladu. Nemůže jeden dospělý říct "ne" a druhý to "nevadí".., je třeba táhnout za jeden provaz k zdárnému výsledku.
Spolupráce s rodinami těch žáků, kteří by to nejvíce potřebovali, pokud není přímo destruktivní, stejně je zoufalá a někdy spíše na škodu dítěti. Hysterický rodič pak jednorázově dítě v ústrani či doma ztýrá. Nebo jindy naopak napadá slovně nebo "výstižnou" nepříjemnou agresivní gestikulací a impertinentním tónem učitele samého. Stává se, že vběhne do hodiny a tropí tam nevýchovný výstup. Co můžeme čekat od dětí takových rodičů? Je nemožné a zlé jeho dítě? Chlapec nebo děvče? Anebo je spíše politováníhodné? Jak se má ono vyznat ve svých rodičích, kteří čas od času projeví na popud školy jakýsi křečovitý prudký výbuch ojedinělého zájmů a pak se vše vrací ke stereotypu ve formě dlouhých období ignorance o jeho učební snahy? Může tomu vůbec nějak porozumět? Dítě, které nemá srovnání, poznatky a možnosti různých zkušeností.. jako moucha, která může vniknout do každé domácnosti a pobýt v ní, to my lidé nemůžeme.