5. Jaké učení přijímat

Napsal Astroesoterickaspol.bloger.cz (») 24. 5. 2011 v kategorii Pedagogika, přečteno: 2072×
snimek-090be.jpg

Chybou je když věříš každému, ale chybou je i to, když nevěříš nikomu. Seneca

.....................

Ježíš poučuje své učedníky, jak oni sami sebe mají vzdělávat, učí je autodidakci. Upozorňuje je, že není jedno, jaký obsah vědomosti přijímají a od koho čerpají. Říká jim, že musejí studovat správné věci, aby tomu pak lid správně vyučovali a pokračovali v Jeho práci, až tady nebude.

To vše je dnes v kompetenci, koordinaci i kontrole státu, konkrétně MŠMT (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy). Kontrolní činnost provádějí inspektoři. Je umožněna určitá poměrně široká škála oborů. K nim jsou centrálně nebo přímo na školách vypracovány závazné osnovy s učivem dle předmětů a s ohledem na jejich obsah i rozsah, s požadavky na dosažený cíl a kritérii na výsledky. Celostátně pro všechny školy existují evaluační standarty. Poněkud volnější je pravomoc ředitelů při rozvaze počtu hodin povinných a volitelných předmětů. Přihlíží se k návaznosti mezi ročníky, k problematice dané (současné) doby. Formy a metody, včetně materiálně didaktických prostředků, tyto MDP jsou ponechány zcela v kompetenci pedagogů. Na školách pak učí stále více pouze odborníci po stránce aprobační, pedagogické a všestranné připravenosti.

Výchovně-vzdělávací proces probíhá na úrovni předškolní, primární, sekundární, terciární a dále jako možnost celoživotní autodidakce a heterodidakce. Věková rozmezí jsou za sebou 7,17,19 let. Po mateřské přípravě vstupují děti na ZŠ a odtud mají dostatek dostupné nabídky a možnost výběru k dalšímu vzdělávání. Samozřejmě, že podle svých výsledků a orientace se mohou ucházet o další studium. Pro nadané žáky jsou dále možnosti vysokoškolského studia, které jsou ovšem náročné a svým obsahem odpovídají aktuální úrovni studovaného oboru.

Ježíš měl učedníky zařazeny v nejvyšší rovině. To jak, co, kde, kdy, proč a k čemu učil je, se ve stejné míře netýkalo ostatního lidu. Lid takto obsažně nevyučoval. Tyto otázky si dnes kladou instituce, používající teorii kurikulární výchovy. Rámec vzdělání, obsah, cíl i normu měl stanovenou. Ta byla tak vysoká, že ji nemohl vyžadovat od všech. Budoval si v nich (učednicích) své nástupce, kteří ho už brzy měli ve službě lidu nahradit a věrně jim nést Pravdu. A to odpovědně i za cenu vlastní největší oběti, za cenu svého života. Jak se to později u mnohých stalo, byli pronásledování a odstraněni. Dosud však ještě nebyli hrdiny a v dané chvíli jim Ježíš o této jejich budoucnosti neřekl nic. Ale sám ji znal a věděl, jak široká a náročná bude jejich činnost. A proto jim také říká, že budou dělat větší věci, než On. Ano, ve smyslu, že jich bylo více a mohli zasáhnout větší území v krátkém čase. Tehdy byl osobní kontakt jediný možný, nebyl internet, televize aj. Ježíš byl odborníkem ve všem, nebylo nic, co by neznal, nezvládl, nevydržel, protože jeho stálým rádcem a pomocníkem byl sám Stvořitel všeho a všech, Bůh, jeho Otec nebeský.

Učedníci byli, v dnešním slova smyslu, budoucí absolventi pedagogického vzdělání, ale nejen to, jak nás Bible zvláště v knize "Skutky apoštolů" podrobně informuje. Tato kniha NS píše o době, kdy Ježíš už nebyl na zemi a učedníci se zhostili fakticky svého poslání a začali ho podle vzoru Ježíše vykonávat. /Mat.l6;11, 16.kap./

Štítky: žák, didakce, citace
Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad
Facebook MySpace Google Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz Jagg.cz Vybrali.sme.sk Del.icio.us

Komentáře

Článek ještě nebyl okomentován.

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel deset a tři