4. Skupiny podle schopnosti přijmout učení

Napsal Astroesoterickaspol.bloger.cz (») 2. 11. 2009 v kategorii Pedagogika, přečteno: 2027×
informaca-a-krystaly-vody430.jpg

Z pilnosti se štěstí rodí, lenost holou bídu plodí. / Lidové

Zabývám se průměrným vzorkem lidí, kteří sami od sebe jako zástup přišli, aby slyšeli Ježíšova slova.

On sám je kategorizuje na více skupin a nechává na nich, aby sebekriticky zvážili a rozhodli se, ke které z nich náleží, nebo by náležet měli. Protože podtextem nebylo pro Ježíše typizovat lidí, ale odhalit před jejich mysli skutečnost, její projevy a její důsledky i to jak dokážou takové Učení pojmout. Vyučuje je psychologii, upozorňuje je tak na něco, co si většina z nich dosud ještě nikdy neuvědomila. Uvádí názorné příklady z přírody. Nikdo nemůže nepochopit nebo zůstat na pochybách. Učivo je podáno odborně a přece srozumitelně, názorně, přiměřeně co do množství, i co do časové náročnosti a také s ohledem na aktuální připravenost posluchačů, spojeno s praxí i perspektivou. Prostě je podáno způsobem, který zajišťuje trvalost a uvědomělost poznatků. Vidíme mimo aktivity a individuálního přístupu všechny ostatní didaktické zásady. Forma je skupinová, v přírodě, bez předběžného časového omezení, čili bez časového tlaku, v klidu a v bezpečné atmosféře. Opět lze vypozorovat, že nikdo nebyl přiveden, nikdo není nucen zůstat dokonce. Vládne tady duch svobody a respektu ke každému jednotlivci.

Ježíš kromě jiného začíná s vysvětlováním, že podle chování vidí mezi lidmi 4 základní skupiny. Výklad průběžně přizpůsobuje, ale neprotahuje. Z jeho ponaučení ke shromážděnému lidu plynou níže charakterizované skupiny, které mám níže jako pedagog také na zřeteli.

Když hovoří se svými učedníky, jedná a komunikuje většinou přímo, odborně a otevřeně, protože o nich ví, že mají uši a oči otevřeny. Někdy se stává, že hned nechápou a pak použije jiné názornější metody a vše vysvětluje znovu a jinak. Tedy ani učedníci nejsou žádní zázrační a zvláštní lidé, jsou jako zástup, ale protože mají možnost být v Ježíšově společnosti delší čas než jiní, sám Ježíš předpokládá, že jejich chápání by mohlo růst a rozvíjet se rychleji. Někdy na ně jistě úmyslně klade takové požadavky, které je nutí až k vypětí jejich možností, /viz. Hallmanovy rady pro rozvoj kreativity-tvořivosti a myšlenkové flexibility/, ale pak se vrací zpět na jejich dosažený stupeň rozvoje a opětovně spolu vše probírají. Pro ně je nejen Mistrem, ale především přítelem, protože oni kvůli Němu vše opustili a všude a vždy jdou s Ním, i do rizikových a nebezpečných nebo nepříjemných situací. V nich si Ježíš buduje své lidské nástupce, jsou to jeho studenti. Jednotlivé skupiny rozlišuje takto;

a) Lidé, kteří ačkoli jsou fyzicky přítomni vyučování, v jejich paměti se podrží velmi málo. A i to časem vybledne docela. Je to tím, že jejich vůle a pozornost nejsou dostatečně zaměřeny.

b) Ti, kteří se snadno a hbitě učí, vzplanou jako krátký plamínek, ale po malých nezdarech se v nich tvoří tak silná averze pokračovat, tak silné kauzální atribuce, že místo, aby zvýšili své úsilí a motivaci, povolí a ztratí snahu docela. Bojí se dalších potíží a bojí se i možnosti, že se bude opakovat jejich neúspěch, raději to ani nezkusí, nepokusí se o ofenzivní zdolání překážek. Pustí se raději po pohodlné a umetené “cestičce”, na které doufají v snadno dostupné jakékoliv cíle.

c) Třetí skupina jsou lidé s mnoha zájmy a s rozptýlenou pozorností. Jsou nestálí ve svých chvilkových orientacích, jejich zájmy se často střídají, mění nebo také úplně ztrácí. Někdy se vracejí a jindy přeskakují podle momentální nálady nebo motivace se zájmu na zájem, aniž dosahuji cíl.

Tyto nevyzrálé osobnosti se bez pevného vedení a při velké nabídce podnětů a možností sami sobě ztrácejí, nedokážou se rozhodnout pro to, či ono. Někteří si naloží na sebe mnoho, jako člověk workholik, a pak už své multidimenzionální zájmy nezvládnou ani časově, ani psycho-fyzicky. Nestíhají být přítomní leckde, cítí se trvale duševně přetížení a sami nejsou ve stavu, aby si řekli; Tak už dost.

Nutně potřebují pomoc, ale ani k tomu se nedokážou rozhodnout. A tady je bolavé místo, kde vězí počátek i konec jejich nemoci. Vidívám je kolem sebe a pár jich znám. Na dobře míněné rady o zvolnění svého tempa jen mávnou rukou. Potřebují změnit životní styl a začít vidět, jak to dělají jiní. Jsou příliš zahleděni do své nepostradatelnosti. Ohrožují sami sebe tím, že se celkově vyčerpají. Kvalita jejich činností vzhledem k jejich vynaloženému úsilí je malá, často dělají chyby, nepodstatná malichernost je naprosto vyvede z míry, protože o rovnovážné integritě jejich osobnosti u nich není ani řeči. Může následovat agrese, zhroucení nebo cynismus. Jsou egoističtí a nepochopitelně paradoxně věří jen těm výkonům, které podají sami, přestože jsou často konfrontováni se svými nezdary, oproti těm pracujícím, kterých si vůbec neváží.

Ochuzují se o běžné malé životní radosti, neumí si dopřát klid, relaxaci, spánek, jídlo. Sami sebe ženou až k zhroucení. Jejich přáním je pohnout ty druhé k větší aktivitě, k elánu a k iniciativě. Oni, ti druzí, jsou totiž tak pomalí a neschopní, že se musí právě kvůli nim tak namáhat a dřít. Skutečností však je to, že vůbec nechápou, co se s nimi děje. Nepozastaví se ani nad tím, zda snad sami nejsou nemocni, když se chovají jinak než ostatní neschopný svět! Neuvědomují si, že onen svět existoval už před nimi a pravděpodobně bude existovat i bez nich po nich. Zapomínají, že jednou i oni ulehnou do věčného klidu a žádný spěch a žádné věci se jich už nebudou týkat. Kam se tak ženou?

d) Přiměřeně učenliví jedinci, normální zrající osobnosti, osvojující si celý život aktuální informace a dovednosti. Dokážou je aplikovat, dokážou je i dále rozvíjet, řešit vše co jim potřeby života stavějí do cesty anebo též co jim život nabízí, ať je to příjemné nebo ne. Součástí jejich postoje je pomáhat druhým a být jim v rozumné míře nápomocni a prospěšni.

Facebook MySpace Google Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz Jagg.cz Vybrali.sme.sk Del.icio.us

Komentáře

Článek ještě nebyl okomentován.

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel nula a deset