16. JAK VERBÁLNĚ KOMUNIKOVAT

Napsal Astroesoterickaspol.bloger.cz (») 4. 6. 2012 v kategorii Pedagogika, přečteno: 3487×
snimek-183be.jpg

 Mluvit mnoho je jedna věc,

 mluvit dobře je druhá věc. /Sofokles/

 Nebo jinak co, kdy, kde, komu a jak říkat? Otázky připomínají moderní kurikulární pojetí výchovy a vzdělání. Dobrý člověk má dob­ré srdce. Protože je spokojený, dokáže dobře smýšlet o druhých. Je vyzrálý. Pedagog by měl být tedy především dobrý člověk a pak dobrý odborník. Bez lásky k dětem a k povolání je jeho práce chladná a málo účinná. Takový uplatňuje pouze neosobní interakce, soustředěné na odbornost. Vřelost je důležitý předpoklad pro jeho pedagogické a didaktické umění učit člověka. Zřetelně se to prozrazuje v jeho slovech. A žák cítí pravdivost, vstřícnost a upřímnost. Potřebuje, aby učitel byl pro něj jistotou, pevným bodem, na který se lze spolehnout a o který se lze opřít.

  Není norma na to: co je mnoho mluvení a naopak. Prostě se to cítí. Tady se ke slovu rozum nedostává, ale asi proto máme také jiné než rozum, tedy iracionální nehmatatelné i nepochopitelné dimenze lidské osobnosti, které nás informují o neměřitelném a nezvažitelném; např. instinkt, intuice, pocit. Nemám používat intruze (nežádoucí pronikání nepotřebného), parazitní slova, tzv. vatu (slova zcela k myšlence zbytečná a nevhodná, opakovaná), která myšlenku roz­mělňují a narušují, až se rozplývá zcela. Takový řečový výkon je únavný, bere čas, otupuje pozornost a odpuzuje posluchače. Dobré vyjadřování k žákům má býti výstižné, barvité, zřetelné a věcné.

   Bohatost ter­minologie a přirozených pojmů, jejich didaktická transformace vzhledem k učivu a žákům by měla být pedagogovi samozřejmostí. S tím též souvisí kultivovanost jeho projevu. To lze trénovat. Jde o to, aby učitel zaujal už svým verbálním i nonverbálním (ne slovním) projevem. Některý učitel si někdy tak překomplikuje myšlenku ve svých souvě­tích, že se v nich sám ztratí. Přiměřenost, držení se jednoho téma­tu, nepřebíhání mezi souvislostmi, nepoužívání mnoha vsuvek, jas­nost a srozumitelnost, to vše v žádném případě neodmítá odbornost a náročnost. Dohadování se svých původních anticipovaných (zaměřených, myšlených) záměrů u žáků je poněkud komické, děje-li se to často (ptát se jich, co jsem to brali, co jsme si chtěli říct..?).

   Umění vyjádřit se je podstatou, jak hovořil Ježíš k zástupům, které mu naslouchaly třeba celé dny. Asi se nenudily, když hladem a žízni v přírodě, v nepohodlí, v davu i tlačenici, na horkém slun­ci, hltali každé jeho slovo, každou myšlenku, jakoby neměli dost, ani když se setmělo. Oni setrvávali ještě dále s Ním. Ježíš velmi dobře věděl, o čem hovoří, věděl, jak to má sdělit, protože nepřehlédl, s kým hovoří a chtěl, aby Mu správně rozuměli. Připomíná nám to Komenského, že učitel musí být způsobilý učit, chtít druhé vyučovat, umět učit a znát úroveň žáků! Bible to říká tisíce roků zpět.

   Někteří lidé vytrvale hovoří, i když nemají co říct, protože se rádi poslouchají nebo chtějí upoutat pozornost. A tak mluví a mluví. Někdy se takto vy­hýbají ožehavým tématům, zamluví ho. To zpětně ovlivňuje negativně jejich cha­rakter. Obhajoba vlastních chyb a jiné únikové mechanismy (vyhnout se) jim nedo­volí, poznat sebe sama. Bezcílným povídáním maří čas svůj i čas posluchačů.

   Do odborných debat nepatří emoce, hořkosti, uzavřenost k nezná­mému. Negativní mínění o lidech, projekce svých neúspěchů na ně, myšlenky o vlastní neomylnosti a nepostradatelnosti, by neměly být nahlas vůbec pronášeny.

   Představa, že by onen řečník uváděl jako příčinu svých neúspěchu mne, až u toho nebudu, mne moc neláká. Jme­novitá kritika někoho, kdo není přítomen je pomluva. Veřejná venti­lace pocitů křivdy, například před žáky, je nesmyslná. Nepolitují mně (učitele, či jeho), nepomohou a z malého problému se může stát ošklivá záležitost. Bylo třeba řešit věc s tím, koho se týká, na vhodném místě a za těch nejpřijatelnějších okolností pro oba. Důvod k čemu máme hlas a sys­tém pojmů je ten, abychom jich konativně (výkon, čin), nikoliv pošetile, použili pro komunikační sféru v rámci humánních zájmů. Patří sem i legrace, humor, veselí, smích. Ony jsou dobrým lékem pro nás osobně a malým zázrakem v navazování těch nejlepších vztahů. Nemusíme být stále seriózní a vážní. Nemusíme ani hovořit učeně a pro mnohé vzdáleně. Můžeme si po­vídat také o lidských denních záležitostech. Můžeme i ty vážné věci vi­dět z trošku pozitivní stránky. Mezilidská konverzace má tolik ods­tínů, abychom mohli použít i odstín laskavý.

/Mat.12;35-36, Ef.4;29, Kol.3;8/

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad
Facebook MySpace Google Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz Jagg.cz Vybrali.sme.sk Del.icio.us

Komentáře

Článek ještě nebyl okomentován.

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel jedenáct a třináct