10. ZÁKLAD VŠEHO

Napsal Astroesoterickaspol.bloger.cz (») 2. 9. 2011 v kategorii Pedagogika, přečteno: 1966×
snimek-111be.jpg

Člověk, který myslí jen na sebe a hledá ve všem jen osobní výhody, nemůže být šťasten. Chceš-li žít pro sebe, žij pro druhé.
/Seneca/

Po celou dobu tří let Ježíš připomíná dvě přikázání. Zde právě hovoří ke vzdělaným náboženským představitelům, a to: k farizeům a zákoníkům co dělat.

1) Věřit a milovat jediného pravého Boha.
2) Milovat bližního jako sebe samého.

Uvedené axiómy jsou apoštolům srozumitelné. Ale vzdělancům v Mojžíšově zákonu, téměř Ježíšovým kolegům, ne. Oni také vedou svým učením lid. Ježíšovi kladou impertinentní otázky, aby zesměšnili Jeho osobně i Boží učení v myslích přítomného lidu. On jim odpovídá těmi dvěmi větami, čili souhrnem Božího desatera.

V první větě je obsažena nadlidská vševědoucnost, všemohoucnost, všudypřítomnost, stvořitelská moc a vlastnictví, absolutní přirozená autorita, se kterou nelze polemizovat. Kterou lze hledat, poznávat a zamilovat si ji.

Ve druhé je naprosto zřejmá podmínka, nečinit nikomu nic zlého, avšak více, a to mít k jinému člověku vřelý osobní vztah a přijímat ho laskavě i s jeho nedostatky, ve stejném duchu odpuštění, kterého mám vždy tak pohotově hodně pro sebe. Se stejným pochopením a se strategií prominutí na druhé; odpuštění, zapomenutí.

Bible nám sděluje, že všichni jsme nedokonalí, jen jediný je dokonalý a to Bůh. Že všichni jsme zhřešili a jsme vzdáleni Boží svátosti (slávy). On sám si to výše psané přeje, jen proto aby nás uchránil před zbytečným zlem.

Kde lze v pedagogické praxi něco takového uplatňovat? V každém okamžiku života. Uvědomovat si, že se nesmím rozhodovat svévolně, že jsou zde na světě psané i nepsané regule. Obcházení pokynů nadřízeného se nevyplácí (stejně jako Nejvyššího Nadřízeného).

V každém okamžiku si bděle uvědomuji svou osobnost, učím se to právě v průběhu života. Snažím se dívat na sebe očima druhých.

Pracujeme na svém sebevzdělání, sebevýchově a sebekontrole. Akceptujeme zdvořile každého kolegu, žáka, rodiče, s nimiž jsme v interakcích. Celý život v tom pokračujeme a nikdy nebudeme dokonalí. To není cílem. Učíme se vcítit do žáků a rodičů, nepodléháme autoritativnímu stylu. Jsme jako pedagogové stále více schopni předvídat reakce a situace a připravit si vhodný charakter odezvy. Využijeme svých expresivních schopností tak, abychom nevyhrocovali obtížné situace. Dobrý pedagog zvládá stále širší škálu náročných, jemně se odlišujících interakcí, vše činí s taktem, porozuměním, nadhledem i odstupem. I nepříjemné záležitosti lze transformovat do přijatelné polohy, trochu se o to snažit a volit ta pravá slova. Při řešení úkolů nám jde o fakta, nebazírujeme na maličkostech, směřujeme k vytčenému cíli. U tabule žáka příliš nesekýruji při originálním způsobu postupu, nebo neobvyklém řečovém projevu. Podporuji jeho kreativitu a iniciativu. Společně s ním a kolektivem směřujeme k jeho nejbližší další možné zóně rozvoje a k efektivním výsledkům.

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad
Facebook MySpace Google Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz Jagg.cz Vybrali.sme.sk Del.icio.us

Komentáře

Článek ještě nebyl okomentován.

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel sedm a sedm