6. Učitel dává žákům vzdělání

Napsal Astroesoterickaspol.bloger.cz (») 24. 5. 2011 v kategorii Pedagogika, přečteno: 1851×
snimek-099be.jpg

Čemu se v mládí naučíš, k stáru jako bys našel. Lidové

Každý člověk je způsobilý něco dokázat, neboť má určité vnitřní bohatství, aktualizovatelný potenciál, na který může výuka ve škole působit pozitivně. Latentní i přímá expektace učitele vyvíjí na žáka sociální tlak, aby se doma nad tím, co si během výuky interiorizoval, doma více zamýšlel a dokázal to využít jednak pro sebe a výhledově pro ostatní. Odborné a morální poznatky může dále transformovat a rozvíjet v širších souvislostech, nebo jen automaticky přijmout a aplikovat do reálných záležitostí svého specifika, bez tvůrčího úsilí a inovace.

Ježíš zdůrazňuje, abychom své vnitřní poklady nezakopávali a nenechávali ležet ladem, protože jsme je obdrželi pro život. Abychom je použili a investovali ke své radosti a v zájmu společné spolupráce. V opačném případě nazývá služebníka zlým a líným. Jako důsledek je mu sebráno to co má, v Bibli hřivna, a je dána jinému, který byl snaživý, odvážný i pilný, u něhož jsou předpoklady, že si váží možností a šanci jež dostal a bude je využívat a používat. Je to jeden z příběhů, kde hospodář je zástupnou persónou Boha. Na něm uvádí učedníkům příklad, jak nakládat s bohatstvím, které nám bylo svěřeno. A až přijde čas, mají čekat, že budou otázáni, jakým způsobem se "svým" svěřeným majetkem nakládali.

Líný člověk nevyužije ani ty dispozice, s nimiž přišel na tento svět. Nepřijme, popřípadě nerozmnoží příliš své poznatky o další, jež mu učitelé nabízejí, protože se mu nechce doma připravovat, nemá zájem o heterodidakci a svůj úděl žáka jen přežívá a nerad snáší. Tady vězí příčina, že nevyužije v biologické, psychologické, duchovní, nebo sociální dimenzi ani to, čeho by mohl být schopen. Nabízet mu další vyšší odborné vzdělání vzhledem k jeho laxnímu přístupu nemá smysl. Totéž platí o rekvalifikaci, náhradním tréninku, apod. Je zde charakterová vada, potřebuje motivovat, mobilizovat, podpořit chtění a volní mechanismy, sociální zdatnost a zodpovědnost. Hledat ty jeho sklony a potřeby, které spolu s pozitivními incentivy budují motivační procesy. Ovlivňovat je potřeba v těchto případech více city než kognitivní oblast. Ojedinělý zásah z vnějšku do žákovy osobnosti nebude efektivní. Musí se opakovat a opakovat..

Moudrost je v tom, abychom si všimli, že člověk pro své neutrální a ještě hůře, že pro své negativní postoje přehlédne své reálné možnosti a nevyužije je, ke škodě své i ostatních lidí. Zalekne se potíží, bojí se kontaktů s lidmi a možná proto se lidem i vyhýbá a není ve správnou chvíli tam, kde by jinak byl, kdyby v sobě našel statečnost a odhodlání, nedat se jen tak lehce odradit. /Mat.25;15, Jan 7;24/

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad
Facebook MySpace Google Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz Jagg.cz Vybrali.sme.sk Del.icio.us

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Michal z IP 92.240.175.*** | 28.9.2013 20:52
Dobré vzdělání nabídnou i interkulturní kurzy, které vám ukáží skutečný svět a jeho rozdíly www.interkulturni-programy.cz/

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
[*1*] [*2*] [*3*] [*4*] [*5*] [*6*] [*7*] [*8*] [*9*] [*10*] [*11*] [*12*] [*13*] [*14*] [*15*] [*16*] [*17*] [*18*] [*19*] [*20*] [*21*] [*22*] [*23*] [*24*] [*25*] [*26*] [*27*] [*28*] [*29*] [*30*] [*31*] [*32*] [*33*] [*34*] [*35*] [*36*] [*37*] [*38*] [*39*] [*40*] [*41*] [*42*] [*43*] [*44*] [*45*] [*46*] [*47*] [*48*] [*49*] [*50*]   [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel deset a jedna