12. SOCIÁLNÍ VZTAHY - OBECNĚ

Napsal Astroesoterickaspol.bloger.cz (») 3. 4. 2012 v kategorii Pedagogika, přečteno: 2403×
snimek-161be.jpg

Láska může zemřít na pravdu,
přátelství na lež. /F.Bonnard/

Ježíš učí, že se nemáme na nikoho hněvat. Hovoří o tom v souvislosti s přikázáním o zabití, lze zabít nebo ublížit nejen fyzicky. Pro nás z toho vyplývá opatrnost za verbální komunikace, abychom nebyli příčinou něčího utrpení, nevhodnou volbou slov aj. Dále své učení rozšiřuje a chce, abychom měli dobrou vůli s přítelem, s nímž je to relativně snadné, ale nejen s ním, nýbrž i s protivníkem. Tím rozumí toho, kdo není s námi v souhlase, například oponuje našim názorům.. Má jiné přesvědčení, kontroverzní názory či vůbec jiné smyšlení. Má přece svobodu k tomu, aby je měl právě tak, jako i my si osobujeme svůj pohled na věci. Je třeba být konsekventně tolerantní, nikoliv však k jeho netoleranci a ignoranci vůči nám. I od něj se žádá tolerance k nám. Nutnost pokusu a slovní porozumění a přátelské ovzduší nám všem přinese duševní klid. V opačné případě se v nás kumuluje zlo a bez zjevné a nápadné příčiny může kdykoliv propuknout v podobě psychosomatického onemocnění u obou účastníků. Jsem-li následkem toho vážně tělesně nemocná, je pozdě mluvit o tom, kdo měl pravdu, obviňovat druhé, nebo se litovat. Jistě mám svůj podíl..

Uskutečňování Božích rad v našem životě je prevence k zdraví celé naší bytosti, k vývoji všestranně zdravé společnosti a k ochraně Země se vším, co na ní uhání vesmírem.

Konflikt, a to i jen v podobě obyčejné verbální potyčky, vhání krev do hlavy, stoupá adrenalin a v mysli se kroutí ohavná myšlenka s nutkavou touhou po odvetě, po pořádné pomstě. To je silná touha někomu nějak krutě ublížit. Vztah nabývá navzájem se podněcujících negativních rozměrů, je provázen neracionální výbuchy, někdy neverbálními pudovými impulsy. Takto gradující chování může vést k vraždám nebo suscidiím. Následují vyšetřování, soudy, nervozita roste, náprava daleko. Jestliže nastal konfliktní stav při rozhovoru, je třeba neodkladně hledat řešení a smír. Odložením nastalé, nepříjemné situace se k ní většinou už nevracíme, ale zlost vzkypí a vyjde na povrch při nejbližší pravděpodobně opakované kontraverzi, třeba i na úplně jiné téma.

Abychom si ušetřili nepotřebná utrpení, je vždy vhodné jim předejít, je-li to možné. Zamyslet se nad dobře míněnou Ježíšovou radou a podle svého přesvědčení ji případně uvést do svého života. Hledat to, co je společné a taktně a předvídavě obejít citlivá místa (rodiče, žáka, kolegy), pokud nejde přímo o jejich projednání.

Samozřejmě bychom nemohli přehlédnout vážnou pedagogickou situaci, která vyžaduje nutně řešení a objasnění, jakou může být např. krádež.

Nebudu se však pedantsky pídit potom, komu třeba právě chybí knoflík, nebo jehož chování není dle mých norem dost kultivované. To je vyhledávání malichernosti a vrchol neúcty k žákům. Dříve než způsobím situační krizi, ujasním si v duchu, v jaké jsem náladě a zda jsem v tom správném naladění, abych právě nyní uspěla s jistou tolerancí v přímém kontaktu s každým člověkem. A jestli se z nějakých důvodů na to necítím, odložím odložitelné problémy na jinou blízkou vhodnější dobu a věnuji se procesu bez reaktivních a destruktivních osobních interakcí, a se zbystřenou sebekontrolou.

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad
Facebook MySpace Google Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz Jagg.cz Vybrali.sme.sk Del.icio.us

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
[*1*] [*2*] [*3*] [*4*] [*5*] [*6*] [*7*] [*8*] [*9*] [*10*] [*11*] [*12*] [*13*] [*14*] [*15*] [*16*] [*17*] [*18*] [*19*] [*20*] [*21*] [*22*] [*23*] [*24*] [*25*] [*26*] [*27*] [*28*] [*29*] [*30*] [*31*] [*32*] [*33*] [*34*] [*35*] [*36*] [*37*] [*38*] [*39*] [*40*] [*41*] [*42*] [*43*] [*44*] [*45*] [*46*] [*47*] [*48*] [*49*] [*50*]   [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel deset a devět